Jaka tajemnica tkwi w sukcesie miasta Amsterdam? Jeszcze
kilka lat temu miasto silnie kojarzące się z wolnością obyczajów, seksem i
coffe shopami, dziś funkcjonuje w świadomości odwiedzających jako miasto
kultury i biznesu. A wszystko za sprawą ambitnej inicjatywy jaką władze miasta
wraz z sektorem prywatnym przedsięwzięły w celu zmiany wizerunku miasta.
W 2004 roku Amsterdam rozpoczął wdrażanie strategii I
amsterdam – wszystko dla mieszkańców. Powołano grupy fokusowe z różnych państw,
które miały za zadanie konsultację strategii rozwoju i marki miasta Amsterdam.
Zgodnie ze strategią miasto to jego mieszkańcy. To oni są żywym uczestnikiem
miasta, powinni mieć więc wpływ na to, co się tu dzieje, a ich zdanie powinno
się liczyć. Przeprowadzono badanie wśród mieszkańców, z czym Amsterdam powinien
się kojarzyć. Wybór padł na: miasto kultury, miasto kanałów, miasto spotkań,
miasto biznesu i miasto wiedzy. Zgodnie z założeniem strategii wzmocnione
zostały kluczowe wartości: duch przedsiębiorczości, kreatywność oraz innowacja.
Nic nowego i nic szczególnego, jednak sukces zapewniła spójność między nimi. Biznes zaczął współpracować z władzami, połączono siły i
ujednolicono strategię marketingową miasta. Slogan I amsterdam sprawia, że
możemy się z miastem utożsamiać. Powstał portal internetowy http://www.iamsterdam.com/
będący platformą dla firm, władz miasta, regionalnych gmin i organizacji z
marketingowymi i promocyjnymi celami. Choć początki były trudne, dziś
organizacje wspierające turystykę, kulturę i gospodarkę współpracują sprawnie
nad marką miasta.
CITY ON THE WATER
Amsterdam to miasto kanałów i pięknych kamienic stojących
wzdłuż nabrzeży. Żaden odwiedzający nie powinien ominąć okazji zwiedzenia
miasta od strony wody, można w tym celu wynająć rower wodny czy prostą łódź.
Miasto przyciąga wspaniałymi kolorowymi fasadami kamienic, parkami, wylewająca
się nad wodą zielenią czy urokliwymi knajpkami umiejscowionymi wzdłuż kanałów.
CITY OF BIKERS
Kiedy myślę Amsterdam widzę rowery! Dla większości
mieszkańców rower stanowi nie tylko sposób komunikacji, ale to ich styl życia.
Miasto uchodzi za europejską stolicę rowerzystów. I słusznie, szacuje się że aż
40% amsterdamczyków porusza się po mieście rowerem. Amsterdam można zwiedzić
przyjeżdżając własnym rowerem lub wypożyczyć go na miejscu.
CITY OF LOCAL MARKETS
To także miasto wspierające lokalne produkty, które można
znaleźć na licznych marketach i bazarkach. Największy i najbardziej ruchliwy
bazar w Amsterdamie to Albert Cuyp, gdzie znajdziemy zarówno żywność jak i
konfekcję. Uchodzi za najtańszy w mieście. Wokół w dawnej robotniczej a obecnie
studenckiej dzielnicy Pijp znajdziemy wiele niedużych sklepów oraz przyjemnych
barów i małych restauracji. Warto również odwiedzić Noordermarkt położony w malowniczej
dzielnicy Jordaan. To głównie bazar konfekcji, wyprzedaży towarów ze sklepów,
które zawiesiły działalność, a także bazar staroci. W sobotę zamienia się w
bazar żywności, szczególnie produktów ekologicznych, grzybów, miodów, ziół,
świetnych serów, świeżych jaj, doskonałych owoców oraz książek i płyt. Czyż
trzeba czegoś więcej?
CULTURE CITY
Kultura! Amsterdam to niewątpliwie miasto kultury, znane ze
słynącej na cały świat orkiestry symfonicznej filharmonii Concertgebouw. W
ofercie kulturalnej znajdziecie też operę, balet, światowej klasy teatry, ponad
50 kin i ponad 140 galerii. To miejsce festiwali sztuki, ale ma też w ofercie
wiele alternatywnych form rozrywki, klubów nocnych, koncertów, ekstremalnych
teatrów, przedstawień ulicznych, orkiestr dających koncerty na żywo w kawiarniach
i barach, bezpłatnych czasopism. Dużym sukcesem okazał się festiwal PICNIC,
który ma na celu zwiększenie kreatywnego i innowacyjnego wizerunku miasta.
Amsterdam znany jest na świecie z
International Fashion Week, dzięki któremu miasto znalazło się na mapie
najlepszych modowych miejsc.
CREATIVE CITY
W Amsterdamie znajdziemy wiele przykładów świadczących o
kreatywności mieszkańców. Dodatkowo władze miasta konsekwentnie od lat prowadzą
politykę wspierającą kreatywność, przejawiającą się w rozwoju przestrzeni
publicznej, tworzeniu dzielnic kreatywnych i inkubatorów. Dochodzą do tego
działania marketingowe, tworzące się kreatywne sieci oraz rodzące się oddolnie
inicjatywy z obszaru turystyki kulturowej, których w mieście nie brakuje.
Ciekawym przykładem na pomysłowe rozwiązania w przestrzeni publicznej jest
urban campsite w Vliegenbos. To czynny w okresie letnim, zlokalizowany w
centrum miasta camping łączący w połączeniu ze sztuką. Oferuje wszystkie typowe
dla campingowego wypoczynku atrakcje, a dodatkowo można zatrzymać się w
niezwykłych, zaprojektowanych przez artystów obiektach mobilnych, takich jak
caravan, szafa marzeń, dom na drzewie, pływająca sauna czy niezwykły rower
wodny. Dostępność obiektów oraz cenę można sprawdzić na stronie
www.urbancampsiteamsterdam.com i zarezerwować z wyprzedzeniem.
Amsterdam urbancampsite
Amsterdam matchbox house
Kultowym już miejscem na mapie północnej, industrialnej
części miasta jest Westergasfabriek, przekształcona z opuszczonych budynków
pofabrycznych na cele działalności przemysłów kreatywnych. Dzięki mechanizmom
wsparcia ze strony miasta, rewitalizacji i rekultywacji terenów rekreacyjnych
dawna fabryka stała się jedną z największych atrakcji w mieście. W nowo
zaprojektowanej przestrzeni łączącej budynki i park stworzono bogate otoczenie,
w którym współistnieją kreatywność, sztuka i przedsiębiorczość. Westergasfabriek
postrzegana jest jako przedsięwzięcie eksperckie w dziedzinie rewitalizacji
dziedzictwa poprzemysłowego o charakterze kulturowym, gdzie artyści,
przedsiębiorcy i mieszkańcy znajdują nową energię, inspirację do innowacji,
współpracy i wypoczynku. Bogaty program oferuje m.in. festiwale, koncerty,
przedstawienia teatralne, pokazy filmowe czy konferencje dotyczące nowych
technologii i wymiany pomysłów.
BUSINESS CITY
Poza organizacją wydarzeń i imprez wspierających strategię
miasta, Amsterdam buduje reputację miasta biznesowego. Pamiętając o tym, że
kapitał ludzki jest niezwykle ważny, w celu przyciągnięcia międzynarodowych
specjalistów otwarto szkołę finansów z jednym z najwyższych poziomów nauczania.
Godną uwagi inicjatywą jest również Science Park Amsterdam - zajmujące wiodącą
pozycję w dziedzinie badań naukowych, IT oraz nauk przyrodniczych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz