czwartek, 15 maja 2014

I amsterdam

Jaka tajemnica tkwi w sukcesie miasta Amsterdam? Jeszcze kilka lat temu miasto silnie kojarzące się z wolnością obyczajów, seksem i coffe shopami, dziś funkcjonuje w świadomości odwiedzających jako miasto kultury i biznesu. A wszystko za sprawą ambitnej inicjatywy jaką władze miasta wraz z sektorem prywatnym przedsięwzięły w celu zmiany wizerunku miasta.


W 2004 roku Amsterdam rozpoczął wdrażanie strategii I amsterdam – wszystko dla mieszkańców. Powołano grupy fokusowe z różnych państw, które miały za zadanie konsultację strategii rozwoju i marki miasta Amsterdam. Zgodnie ze strategią miasto to jego mieszkańcy. To oni są żywym uczestnikiem miasta, powinni mieć więc wpływ na to, co się tu dzieje, a ich zdanie powinno się liczyć. Przeprowadzono badanie wśród mieszkańców, z czym Amsterdam powinien się kojarzyć. Wybór padł na: miasto kultury, miasto kanałów, miasto spotkań, miasto biznesu i miasto wiedzy. Zgodnie z założeniem strategii wzmocnione zostały kluczowe wartości: duch przedsiębiorczości, kreatywność oraz innowacja. Nic nowego i nic szczególnego, jednak sukces zapewniła spójność między nimi. Biznes zaczął współpracować z władzami, połączono siły i ujednolicono strategię marketingową miasta. Slogan I amsterdam sprawia, że możemy się z miastem utożsamiać. Powstał portal internetowy http://www.iamsterdam.com/ będący platformą dla firm, władz miasta, regionalnych gmin i organizacji z marketingowymi i promocyjnymi celami. Choć początki były trudne, dziś organizacje wspierające turystykę, kulturę i gospodarkę współpracują sprawnie nad marką miasta.


CITY ON THE WATER


Amsterdam to miasto kanałów i pięknych kamienic stojących wzdłuż nabrzeży. Żaden odwiedzający nie powinien ominąć okazji zwiedzenia miasta od strony wody, można w tym celu wynająć rower wodny czy prostą łódź. Miasto przyciąga wspaniałymi kolorowymi fasadami kamienic, parkami, wylewająca się nad wodą zielenią czy urokliwymi knajpkami umiejscowionymi wzdłuż kanałów.


CITY OF BIKERS

Kiedy myślę Amsterdam widzę rowery! Dla większości mieszkańców rower stanowi nie tylko sposób komunikacji, ale to ich styl życia. Miasto uchodzi za europejską stolicę rowerzystów. I słusznie, szacuje się że aż 40% amsterdamczyków porusza się po mieście rowerem. Amsterdam można zwiedzić przyjeżdżając własnym rowerem lub wypożyczyć go na miejscu.




 CITY OF LOCAL MARKETS


To także miasto wspierające lokalne produkty, które można znaleźć na licznych marketach i bazarkach. Największy i najbardziej ruchliwy bazar w Amsterdamie to Albert Cuyp, gdzie znajdziemy zarówno żywność jak i konfekcję. Uchodzi za najtańszy w mieście. Wokół w dawnej robotniczej a obecnie studenckiej dzielnicy Pijp znajdziemy wiele niedużych sklepów oraz przyjemnych barów i małych restauracji. Warto również odwiedzić Noordermarkt położony w malowniczej dzielnicy Jordaan. To głównie bazar konfekcji, wyprzedaży towarów ze sklepów, które zawiesiły działalność, a także bazar staroci. W sobotę zamienia się w bazar żywności, szczególnie produktów ekologicznych, grzybów, miodów, ziół, świetnych serów, świeżych jaj, doskonałych owoców oraz książek i płyt. Czyż trzeba czegoś więcej?



CULTURE CITY

Kultura! Amsterdam to niewątpliwie miasto kultury, znane ze słynącej na cały świat orkiestry symfonicznej filharmonii Concertgebouw. W ofercie kulturalnej znajdziecie też operę, balet, światowej klasy teatry, ponad 50 kin i ponad 140 galerii. To miejsce festiwali sztuki, ale ma też w ofercie wiele alternatywnych form rozrywki, klubów nocnych, koncertów, ekstremalnych teatrów, przedstawień ulicznych, orkiestr dających koncerty na żywo w kawiarniach i barach, bezpłatnych czasopism. Dużym sukcesem okazał się festiwal PICNIC, który ma na celu zwiększenie kreatywnego i innowacyjnego wizerunku miasta. Amsterdam znany  jest na świecie z International Fashion Week, dzięki któremu miasto znalazło się na mapie najlepszych modowych miejsc.

 Fashionweek in Amseterdam                                                                   Amsterdam Light Festival

CREATIVE CITY

W Amsterdamie znajdziemy wiele przykładów świadczących o kreatywności mieszkańców. Dodatkowo władze miasta konsekwentnie od lat prowadzą politykę wspierającą kreatywność, przejawiającą się w rozwoju przestrzeni publicznej, tworzeniu dzielnic kreatywnych i inkubatorów. Dochodzą do tego działania marketingowe, tworzące się kreatywne sieci oraz rodzące się oddolnie inicjatywy z obszaru turystyki kulturowej, których w mieście nie brakuje. Ciekawym przykładem na pomysłowe rozwiązania w przestrzeni publicznej jest urban campsite w Vliegenbos. To czynny w okresie letnim, zlokalizowany w centrum miasta camping łączący w połączeniu ze sztuką. Oferuje wszystkie typowe dla campingowego wypoczynku atrakcje, a dodatkowo można zatrzymać się w niezwykłych, zaprojektowanych przez artystów obiektach mobilnych, takich jak caravan, szafa marzeń, dom na drzewie, pływająca sauna czy niezwykły rower wodny. Dostępność obiektów oraz cenę można sprawdzić na stronie www.urbancampsiteamsterdam.com i zarezerwować z wyprzedzeniem.
                          Amsterdam urbancampsite
                             Amsterdam matchbox house


Kultowym już miejscem na mapie północnej, industrialnej części miasta jest Westergasfabriek, przekształcona z opuszczonych budynków pofabrycznych na cele działalności przemysłów kreatywnych. Dzięki mechanizmom wsparcia ze strony miasta, rewitalizacji i rekultywacji terenów rekreacyjnych dawna fabryka stała się jedną z największych atrakcji w mieście. W nowo zaprojektowanej przestrzeni łączącej budynki i park stworzono bogate otoczenie, w którym współistnieją kreatywność, sztuka i przedsiębiorczość. Westergasfabriek postrzegana jest jako przedsięwzięcie eksperckie w dziedzinie rewitalizacji dziedzictwa poprzemysłowego o charakterze kulturowym, gdzie artyści, przedsiębiorcy i mieszkańcy znajdują nową energię, inspirację do innowacji, współpracy i wypoczynku. Bogaty program oferuje m.in. festiwale, koncerty, przedstawienia teatralne, pokazy filmowe czy konferencje dotyczące nowych technologii i wymiany pomysłów.



                                                Westergasfabriek, Amsterdam

BUSINESS CITY


Poza organizacją wydarzeń i imprez wspierających strategię miasta, Amsterdam buduje reputację miasta biznesowego. Pamiętając o tym, że kapitał ludzki jest niezwykle ważny, w celu przyciągnięcia międzynarodowych specjalistów otwarto szkołę finansów z jednym z najwyższych poziomów nauczania. Godną uwagi inicjatywą jest również Science Park Amsterdam - zajmujące wiodącą pozycję w dziedzinie badań naukowych, IT oraz nauk przyrodniczych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz